INLEIDING - svp lezen voor u besluit om te reageren
Nieuw onderwerp plaatsenReageren monddroogte Forumindex > speekseltekort & monddroogte
Vorige onderwerp - Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
admin
Site Admin

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2023 16:14    
22 Sep 2023 16:14 van admin

Beste lezer,

Met dit internetforum wil ik graag ruimte bieden aan mensen die te kampen hebben met speekseltekort en monddroogte met als doel om ervaringen uit wisselen, elkaar vragen te stellen, tips en inzichten te delen. Dit forum is met nadruk niet bedoeld als vervanging voor medisch-professioneel advies en behandeling. Het is bedoeld als een plek voor uitwisseling, onderlinge support en klankbord en kan zelfhulp inspireren. Wat mij betreft geldt daarbij altijd: wees kritisch en doe je eigen onderzoek! Dit forum staat ook open voor naasten en zorgverleners die betrokken zijn bij deze problematiek en het doel van dit forum onderschrijven.

Omgaan met (ernstig) speekseltekort/monddroogte betekent een aantasting van je kwaliteit van leven, vaak op meerdere levensdomeinen (adl, sociaal, fysiek, psychisch):
- slikken, eten en spreken kunnen sterk belemmerd worden
- er kan pijnlijk tongbranden optreden
- verstoorde mondflora leidt tot terugkerende schimmels, infecties en tandbederf
- sociale angst/isolement door mondgeur en niet goed kunnen spreken

Terminologie

In de klinische praktijk wordt onderscheid gemaakt tussen de subjectieve beleving van monddroogte (xerostomie) en objectief gemeten speekseltekort (hyposialie). De beleving van monddroogte betekent niet altijd dat er een tekort is aan speeksel maar dat bij voorbeeld de kwaliteit ervan is afgenomen. Welk label je er ook aan hangt, het blijft voor de persoon in kwestie vaak een ingrijpende kwaal.

Aanleiding voor dit forum

Een familielid van mij kampt al jaren met speekseltekort/monddroogte, vermoedelijk als gevolg van oncologische behandeling (radiotherapie, hormoontherapie). Ik heb de gang langs vele zorgverleners van dichtbij meegemaakt (oncoloog, huisarts, tandarts, internist en kaakchirurg) en ook het 'aanmodderen' met allerlei hulpmiddelen (kunstspeeksel, speciale tandpasta's tot aan zuurtjes toe). Ik zie de onmacht van de zorgverleners en de radeloosheid van mijn familielid voor wie eten, slapen en spreken geen vanzelfsprekende zaken meer zijn. Ik zie vooral paniek, angst en uitzichtloosheid. Ik vermoed dat er veel meer van dit stille, uitzichtloze leed is. Daarom nu dit forum als plek om te delen en uit te wisselen over alles wat speekseltekort/monddroogte aangaat. Ook voor mensen die het in mildere vorm ervaren. Alle vragen, ervaringen, tips en inzichten zijn welkom. -- Harold.

SPELREGELS voor reageren op het forum:

1. Reageer waar mogelijk beknopt
2. Bij een langer verhaal; herhaal eronder kort, puntsgewijs, uw vragen, tips of antwoorden
3. Wees svp respectvol en gebruik geen woorden of termen die kwetsen of aanstoot kunnen geven
5. Formuleer zoveel mogelijk positief; als u iemands zorg kunt aanbevelen is dat fijn en helpend.
__Als u iemands zorg niet kunt aanbevelen, hou het dan neutraal; beschadig niemand.
__We willen graag de focus leggen op wat ons helpt, steunt en vooruit brengt.
6. Blijf bij het centrale thema (speekseltekort/monddroogte) en alles wat daar mee samenhangt
7. Als u reageert; geeft duidelijk aan waar u op reageert
8. Deel alleen datgene wat u in de openbaarheid kwijt wilt

Berichten die niet ter zake zijn of waarin het woordgebruik als onheus en aanstootgevend kunnen worden ervaren, zullen worden verwijderd (al dan niet na overleg).
N.B. Ik maak gebruik van de (gratis) faciliteiten van internetforum.info en dus zijn die gebruiksvoorwaarden van toepassing (terms of use: https://www.internetforum.info/agb.php?lang=nl)
Terug naar boven
offline Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsenReagerenPrintervriendelijk beeld monddroogte Forumindex > speekseltekort & monddroogte
Pagina 1 van 1

Vergelijkbare onderwerpen bij Webboard.org Vergelijkbare onderwerpen bij Webboard.org
Onderwerp rekening Antwoorden Onderwerp gestart
Geen nieuwe berichten Hoe kan je reageren op een een melding vvevijverbergnoord 0 14 Nov 2021 12:03 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Centrage et proportion des gouvernesUn conseil svp geminiaerotools 0 11 Mei 2025 13:22 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Quelques explications SVP geminiaerotools 7 23 Mei 2023 10:01 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Stalling voor jezelf barokkepaardenforum 0 29 Aug 2020 20:43 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Is ChatGPT een bedreiging voor menselijke creativiteit etsouls 0 22 Aug 2024 07:11 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten ChatGPT Nederlands De beste AIchatbot voor Nederlandstaligen Een ui... etsouls 0 19 Nov 2024 09:16 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Klaar voor een nieuw schooljaar KABouders 0 03 Mei 2022 10:04 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Praktische cursus over speekseltekort voor professionals op 6 oktob... monddroogte 0 24 Sep 2023 11:02 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Onderdelenwinkel voor keukenkranen RichardThompson 0 05 Okt 2022 12:36 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Verzendkosten voor VVE vvevijverbergnoord 0 16 Mrt 2022 15:07 Laatste bericht bekijken
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. tappunt voor bewatering planten vvevijverbergnoord 5 17 Mei 2022 12:21 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Weekendtijd voor eenlimonade barokkepaardenforum 9 28 Aug 2020 18:26 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Bumba kleurplaten voor kinderen Vrolijk en kleurrijk etsouls 0 01 Aug 2024 03:59 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten KleurvKind Prinsessen Kleurplaten Koninklijke Kleuravonturen voor K... etsouls 0 02 Okt 2024 07:37 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Test voor een idee KABouders 0 18 Okt 2021 16:05 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten We maakten regels voor dit forum kestro 0 06 Sep 2021 16:15 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Hart voor Dieren overzichtalles 0 19 Dec 2023 14:23 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten ChatGPT Nederlands op gptnederlandsnl Revolutionaire AI voor conve... starhuntindia 0 10 Jun 2024 15:01 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten nieuwe contactpersonen voor de VvE vvevijverbergnoord 9 08 Apr 2022 10:14 Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten bordje verboden toegang voor onbevoegden vvevijverbergnoord 3 23 Mei 2023 10:59 Laatste bericht bekijken
Stel bladwijzers in voor dit onderwerp